سرزمین طلای سرخ
قالب پرشین بلاگ

سرزمین طلای سرخ
نويسندگان
آخرين مطالب
لینک دوستان

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان الماس و آدرس almasesorkh.LoxBlog.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





 

اتم چيست؟

همه­ی مواد از ذرات ريزی به نام اتم تشکيل شده اند. اتمها بلوکهای ساختمانی همه چيز در روی زمين هستند. اين ذرات به قدری کوچک اند که يک سر سوزن حاوی حدود 60 ميليارد از آنهاست. يونان قديم برای نخستين بار حدس زدند که ماده احتمالاً متشکل از ذرات ريزی است. اتمها حاوی ذرات بازهم ريزتری به نام پروتون ها ، نوترون ها و الکترون ها هستند.

 

درون اتم

در مرکز اتم ، هسته­ی آن قرار دارد. اين هسته نسبت به بقيه­ی اتم بسيار کوچک است ، اما جرم اتم درآن متمرکزاست. پروتون ها و نوترون ها ذراتی هستند که در هسته­ی اتم يافت می شوند و هر يک دارای يک واحد جرم است. تعداد پروتون های داخل هسته ، عدد اتمی يک عنصر را تشکيل می دهد. تعداد پروتون ها به علاوه­ی تعداد نوترون ها عدد جرمی را تشکيل می دهد. الکترون ها خارج از هسته قرار دارند و جرم آن ها کم است.

ايزوتوپ ها

ايزوتوپ ها شکل های مختلف يک عنصر هستند ، که خواص شيميايی يکسانی دارند و مکان واحدی را در جدول تناوبی اشغال می کنند.( کلمه­ی ايزوتوپ به معنی « هم مکان‌» است) ، اما خواص فيزيکی آن ها متفاوت است ، زيرا اتم های آن ها جرمهای متفاوتی دارند. هر « شکل ايزوتوپی » تعداد متفا وتی از نوترون ها را در هسته اتمهای خود دارد ، که جرم متفاوتی به آن ها می دهد.                                    

 شکافت هسته­ای

 دو نوع واکنش هسته­ای وجود دارد: شکافت هسته­ای و گداخت هسته­ای.نيروگاههای هسته­ای از شکافت برای توليد انرژی استفاده می کنند.

ذرات اتمی با سرعت بالا که نوترون نام دارند به هسته­ی يک اتم شليک می شوند تا آن ها را بشکنند. اين فرايند شکافت نام دارد و موجب می شود که اتم های ديگر نيز در يک واکنش زنجيری بشکنند. در اين فرايند مقداری جرم نابود می شود. اين واکنش با آزاد شدن مقدار عظيمی انرژی همراه خواهد بود.                                                                   ارنست رادرفورد ( 1871-1937م )

ارنست رادرفورد فيزيکدان بريتانيايی نيوزيلندی الاصل شکل­ گيری فيزيک هسته­ای و نظريه­ی کوانتومی را پی نهاد. او بر روی راديواکتيويته و ماهيت ذرات آلفا يعنی ذرات دارای بار مثبت تحقيق کرد. مهمترين کشف او ماهيت ساختار اتم بود. او از طريق آزمايشهای خود متوجه شد که بار مثبت اتم در مرکزآن در هسته­ای ريز و متراکم متمرکز است. کار و راهبری رادرفورد الهام بخش دو نسل از دانشمندان شد. در سال 1908م ، او جايزه­ی نوبل را در رشته­ی شيمی دريافت کرد ، و در سال 1925م رئيس انجمن سلطنتی لندن شد.                                          

 

جوزف تامسون ( 1856-1940م )

جوزف تامسون فيزيکدان انگليسی جهش عمده­ای در درک علمی از ساختار اتم به وجود آورد و مدلی را پيشنهاد کرد که به اتم تامسون معروف است. کار او برای بسياری از نظريه های جديد که در آن زمان درباره­ی ساختار اتم پيشنهاد می شد اثبات عملی فراهم کرد.چند سال بعد ، يعنی در سال 1906م او جايزه­ی نوبل رشته­ی فيزيک را برای تحقيق خود در زمينه­ی رسانایی الکتريکی گازها دريافت کرد. تامسون يک معلم بزرگ و يک دانشمند برجسته بود. هفت نفر از شاگردان و دستياران او برای کارهای خود جايزه­ی نوبل گرفتند.

 

 

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





[ برچسب:, ] [ ] [ مدیریت ]

<< مطالب جدیدتر    ........   مطالب قدیمی‌تر >>

.: Weblog Themes By Iran Skin :.

درباره وبلاگ

سلام به وبلاگ خودتون خیلی خیلی خوش اومدین.راستی نظر یادتون نره......... یه چیز دیگه این که اگه از مطالب این وبلاگ با ذکر منبع استفاده کنین اشکالی نداره وگر نه قانونن و شرعا مسئولین.
امکانات وب
ورود اعضا:

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

<-PollName->

<-PollItems->

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:
 

بازدید امروز : 191
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 191
بازدید ماه : 405
بازدید کل : 14669
تعداد مطالب : 152
تعداد نظرات : 6
تعداد آنلاین : 1